De gevolgen van het coronavirus zet het leven van ons allen enorm onder druk. Niet alleen de dagelijkse taken maar ook je relatie kan onder druk komen te staan.  Samen 24/7 in een huis doorbrengen vergt dan ook de nodige aanpassing.

Je hele sociale netwerk is weggevallen, dus leun je nu meer dan ooit op je partner en hij op jou. En een balans brengen in deze nieuwe verantwoordelijkheden heeft nogal wat aanpassing nodig. Thuiswerken, kinderopvang, huishouden, sporten en ontspanning moeten nu allemaal binnen de 4 muren van je woning gebeuren. Dus komt Relatieleer.nl met een 13 tips die jou en je relatie gezond houden.

Zorg eerst voor jezelf

Het onderhouden van je relatie moet beginnen met de zorg voor jezelf. Je kan onmogelijk van je partner verwachten dat hij je enige bron van stressverlichting is. Dus…

VOEL

Sta jezelf toe om te voelen wat je voelt. Het zijn moeilijke tijden, onzeker en angstig zo nu en dan, dus laat je gevoelens toe. Niet dat je er direct gehoor aan moet geven, maar je gevoelens verstoppen, maakt het zwaarder. Gun jezelf je emoties. Geef jezelf toestemming om te voelen. Voel zonder er een oordeel aan te geven. Je zal zien dat ze sneller verdwijnen dan dat je je best doet om ze niet te voelen.

SCHRIJF

Schrijf het van je af, door je rauwe emoties op papier te zetten, wordt de intensiteit van het voelen minder.Je hoeft geen proza te schrijven, gewoon 5 of tien minuten per dag alles opschrijven wat er in je opkomt. Niet letten op vorm, grammatica of stijl, gewoon vrij schrijven.

STILTE

Wees even stil, mediteer of be mindful. Dit is een van de absoluut beste dingen die je kunt doen voor je mentale gezondheid. Iedere dag een kwartiertje gewoon even stilzitten. Je kan hiervoor een rustgevend muziekje gebruiken, een app of gewoon je alleen maar letten op je ademhaling. Adem in, adem uit. Je zult zien dat je je binnen no-time een stuk lichter voelt, misschien nog niet verlicht, maar wel lekker in je lijf en je leven.

BEWEEG

Haal die frisse , ga wandelen of hardlopen, de endorfine-kick die je krijgt van lichaamsbeweging kan van onschatbare waarde zijn om stress te beheersen, je humeur te verbeteren en zelfs je immuniteit te versterken. Als je veilig naar buiten kunt gaan terwijl je traint, is dat nog beter. Maak anders gebruik van een van de vele online workouts, apps, challenges of neem gewoon de trap.

VERBIND

Bel, chat, facetime en neem contact op met vrienden en familie, zonder je partner aan je zijde.

PLAN

Je bent nu samen met je partner een team. Bespreek wat er gedaan moet worden en wie wat doet. Zeker met thuiswerken en jonge kinderen is het aan te raden om een schema aft e spreken. Maar ook om je relatie leuk en spannend te houden is het belangrijk om te plannen. Iedere zondag even de komende week doorspreken, dat scheelt een hoop gedoe durende de week en geeft je ook iets om naar uit te kijken, zoals en date-night.

WEES LIEF VOOR ELKAAR

Dat waren de woorden van premier Rutten en dat geldt ook voor het thuisfront. Plannen voor de volgende dag of week is één ding, maar het is ook belangrijk om te onthouden dat je partner geen robot is en waarschijnlijk dezelfde reeks emoties ervaart als jij. Vraag dus wat vaker aan elkaar hoe het met de ander gaat, wat voor emoties er spelen en of je jouw partner op de een of andere manier beter kan helpen.

STEL GRENZEN

Je brengt waarschijnlijk meer tijd samen door dan ooit tevoren. Hoeveel je ook van je partner houdt, dit kan snel tot spanning en frustratie leiden, dus maak duidelijke afspraken over thuiswerken, elkaar de ruimte geven, kinderen en date-nights.

TIJD VOOR JEZELF

Het is normaal dat je ook tijd voor jezelf nodig hebt.  Wees creatief over hoe je die tijd kunt indelen. Geef elkaar de kans om langer alleen in bed te liggen, zeker als je kinderen hebt, maar ook als een van jullie thuiswerkt.

BLIJF BEZIG

Verveling is voor degene die geen ziekteverschijnselen hebben, de grootste uitdaging op dit moment. Probeer deze tijd juist te zien als iets positiefs. Alles waar je normaal gesproken geen tijd voor had, heb je nu wel. Dus doe die online schrijfcursus, of meld je aan voor een andere online cursus die je altijd hebt willen doen, plak eindelijk de vakantiefoto’s in en ruim die zolder op. Nu heb je tijd om al die klussen te doen of iets bij te leren.  DATE-NIGHTDe ene dag gaat over in de andere dag en voor dat je het weet zijn alle dagen hetzelfde. Beginnen met date-night kan daar verandering in brengen. Probeer daar zo creatief mogelijk in te zijn, uitgebreid koken, kaarslicht, romantische filmavondjes, spelletjes al dan niet ondeugende of bezoek samen een online museum of plan je volgende reis.

OMARM HET RARE

Niets is op dit moment normaal. Dus kan er ook meer dan voorheen. Wil je het huis naakt schoonmaken? Ga ervoor. Wil je je trouwkleding uit de opslag halen voor een extreem chique date-avond? Waarom niet. Dit is het moment om dat rollenspel-scenario uit te proberen dat jullie allebei koesteren.

 

De komende weken en maanden worden voor iedereen een uitdaging. Niemand van ons is de perfecte partner, maar door je best te doen voor elkaar, uit te spreken waar je dankbaar voor bent. Want als je dan toch opgesloten zit met een geliefde, slaak dan in ieder geval een zucht van verlichting  dat je tenminste in quarantaine bent bij iemand naar wie je verlangt. Houd het spannend door kleine romantische momenten in te lassen, zo houden jullie deze lock-down light liefdevol vol. En als je dan toch tegen dingen aanloopt, dan is dit het moment om de online cursus van Relatieleer.nl te doen. Even een momentje voor jezelf die jouw relatie nog beter maakt dan die al is.

 

Nu met speciale korting! Mail naar info@relatieleer.nl en ontvang de super speciale korting

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie